CLAUDE MONET Nymphéas (Ninfee), 1914, olio su tela, collezione privata. Dettaglio / Details
|
Una giornata magica ed una mostra emozionante: ecco come descriverei la mia visita alla nuova esposizione della Collezione Peggy Guggenheim a Venezia. Dal 28 settembre 2013 al 6 gennaio 2014 la Collezione Guggenheim presenta Le avanguardie nella Parigi fin de siècle: Signac, Bonnard, Redon e i loro contemporanei, a cura di Vivien Greene. Ho visitato la mostra e vi ho mostrato alcune immagini della mia visita su Instagram. Ora vi racconto quello che ho visto e spero che possiate al più presto andare anche voi alla Guggenheim. Ne vale la pena!
A magic day and an exciting exhibition; this is how I would describe my visit to the new exhhibition al the Peggy Guggenheim Collection in Venice. From septembre 28, 2013 through january 6, 2014 the Peggy Guggenheim Collection presents The Avant-gardes of Fin-de-Siècle Paris: Signac, Bonnard, Redon, and their Contemporaries curated by Viven Greene. I visited the exhibition and I showed you some pictures of my visit on Instagram. I’ll tell you what I saw and I hope you can as soon as you even to the Peggy Guggenheim Collection. It’s worth it!
About 100 paintings, drawings and a significant number of prints, drawn from notable private collections, focus on the French avant-gardes of the late nineteenth century, with special attention paid to the Neo-Impressionist, Nabis and Symbolist movements.
The visit is a virtual journey to discover the Parisian avant-garde of the 80s in 1800. An important period in the history of art, full of changes and experiments. The exhibition opens with two rooms dedicated to the Impressionists, and I was immediately excited by the presence of one of the “water lilies” by Monet, but continued to amaze me with the works of Henri de Toulouse Laitrec, Sisley, Renoir and Morisot and some drawings Degas. From the third room, the show goes live and with a path divided by intriguing themes such as “La femme fragile”, “the wild landscape”, mysticism”.
The itinerary is unique and interesting, because I felt accompained the discovery of little known artists and the big of Art, but I could see works come from private collections and that are not normally accessible. I’m curious to read your comments and know what you think.
conferenza stampa con / press conference with: Vivien Green and Philip Rylands Director of the Peggy Guggenheim Collection and Foundation Director for Italy |
MAXIMILIEN LUCE Vue de Londres (Cannon Street) (Veduta di Londra [Cannon Street]), 1893, olio su tela, collezione privata / private collection. Dettaglio / Detail
|
MAXIMILIEN LUCE Le percement de la rue Réaumur (Un varco in rue Réaumur), 1896, olio su tela, collezione privata. Detail / Dettaglio
|
Maximilien Luce, Quai de l’Ecole, Paris, le soir (Quai de l’Ecole, Paris, Evening / Quai de l’Ecole, Parigi, Sera) 1889, oil on canvas (olio su tela), private collection (collezione privata) |
Paul Signac, Saint-Tropez. Fontaine des Lices, 1895, oil on canvas (olio su tela), private collection (collezione privata) |
The Nabis create works full of spirituality, in which the color has a symbolic value. Works by Pierre Bonnard and Felix Vallotton.
Pierre Bonnard, Personnages dans la rue (people in the Street / Gente per strada), ca. 1894, oil on paper laid on board (olio su carta montato su pannello), private collection (collezione privata) |
Felix Vallotton, L’etranger (The Stranger / Lo Straniero), 1894, woodcut on paper (xilografia su carta, private collection (collezione privata) |
Il Simbolismo è un movimento che riunisce artisti eterogenei e che usano varie tecniche. I temi trattati sono fantastici e sono da ricondurre al mondo psicologico e mitico. In mostra opere di: Odilon Redon.
Symbolism is a movement that brings together diverse artists and using various techniques. The topics covered are fantastic and are to psychological and mythical world. Works by: Odilon Redon.
Odilon Redon, La liseuse (The Reader / La Lettrice), ca. 1895-1900, pastel on paper (pastello su carta), private collection (collezione privata) |
Odilon Redon, L’armure (Armor / l’Armatura), ca. 1891, charcoal on prepared paper (carboncino su carta preparata), private collection (collezione privata) |
Favoloso e le opere che mi è piaciuto più erano quelle del pointillismo, poiché questa tecnica raggiunge l’esposizione a colori più intensa e luminosa, i pittori che lo utilizzano sono un genio, dato che questa tecnica è meravigliosa perché il gioco ottico è fantastico, si può vedere più colore più luminoso,
qui ti lascio una grande lista di pittori pointillisti di tutti i tempi:
https://www.buzzfeed.com/alonzor301/les-meilleurs-peintres-pointillistes-de-tous-les-t-36ijc?utm_term=.fpAvLR42E#.tp2PDXNZy
qui l’ordine della lista:
1 Charles Angrand
2 Chuck Close
3Henri-Edmond Cross
4 Hippolyte Petitjean
5 Georges Lemmen
6 Maximilien Luce
7 Camille Pissarro
8 Georges Seurat
9 Paul Signac
10 Gabino Amaya Cacho
11 Ivette Bassam
12 YayoiKusama
13 Dionicio Veraméndez
14 Kevin Sprouls
15 Miguel Endara
Grazie 😀